top of page

Egy gyapjúkabátka rövid története

Amikor tizennégy évvel ezelőtt elkezdtem fonni tanulni, az egyik cél a lelki szemeim előtt az volt, hogy egy napon majd olyan szövetből szabok-varrok magamnak hordható ruhadarabot, amit saját kezűleg fontam és szőttem. Itt most leginkább a szabás-varráson van a hangsúly, mert saját fonalból szőtt poncsóim, kendőim és sálaim kilószám vannak, de azok formája téglalap, sehol egy ív, egy valódi szabásminta. Persze, nagyon klassz dolog hulladékmentesen felhasználni a sok munkaórával létrehozott anyagot, de célirányosan azért beletenni a sok munkaórát, hogy egy része majd mégiscsak leugrik itt-ott, mint felesleg: az számomra az eddigiekhez képest egy teljesen új szintet jelent.



A kimonó-szabású kabátka elkészítése nem lett agyondokumentálva, annyira nem, hogy az első fotót a szövőszéken készítettem róla. Valójában a dolog festéssel kezdődött: egy jókora adag pihe-puha új-zélandi merinó szalaggyapjút a kedvenc lilám vadabb árnyalataival festettem meg, és ugyanolyan színekkel festettem hozzá némi selyemgéz anyagot is, majdani szegőpántnak.

A következő lépés a fonás volt: a lilára festett szalaggyapjúból finom, lazán sodrott egyágút fontam, vetüléknek valót. Hogy a szövet puha legyen, a vetüléknek szánt fonalban éppen elég, ha annyi sodrás van, hogy a szövés folyamatát kibírja szakadás nélkül. Ha ennél kicsit is több benne a sodrási energia, az szükségtelenül "tónusban tartja" a szövetet, sőt, akár kissé merevvé is teheti. Ezt mindenképp szerettem volna elkerülni.

A szövőszék felvetése következett, ehhez halvány lilásrózsaszín gyári aloe fonalat használtam. Ez egy selyempótló anyag: küllemében és tulajdonságaiban nagyon hasonlít a selyemhez, viszont növényi alapú, és sokkal olcsóbb, mint a selyem. Az Ashford Jack szövőszékemet vetettem fel vele 60cm-es szélességben, 64/10-es sűrűségen, 8 nyüstre fűzve.



A szövésminta valójában egy régi matematikai összefüggésre épül: messziről viszonylag egységes képet adó, apró mintájú, de valójában kétszer soha nem ismétlődő mintázatot eredményez, a tévesztés legkisebb esélye mellett. Ezt a metódust nyilvános bemutatókon is szeretem használni, mert így könnyen tudok beszélgetni szövés közben az érdeklődőkkel, anélkül, hogy belezavarodnék a mintasorok követésébe.



Az elkészült szövet vizes avatást kapott, majd száradás után egy vasalást, és "máris" lehetett szabni. Ezen a ponton kb. két hétre távolodtunk el időben a kezdetet jelentő festéstől.

A gyapjúszövet rendkívül kezes a szabóasztalon, valójában lélektanilag nehéz ügy belevágni az anyagba, de ha már elszánta magát az ember, úgy engedelmeskedik az akaratnak, hogy öröm nézni. Szokásom, hogy szabás után azonnal körbeszaladok gépi cikkcakkal a darabokon a biztonság kedvéért, de ha nem tenném, az avatott-gőzölt gyapjúszövet akkor se indulna önkényes foszlásnak.



A varrás nálam mindig együtt jár a folyamatos vasalással, minden egyes varrásráhagyást rögtön szét- vagy elvasalok, attól függően, mit kíván a helyzet. Itt a helyzet azt kívánta, hogy a kabátka belül is ugyanolyan tip-top legyen, mint a színén, így - mivel bélést nem kap - akár kifordítva is lehet hordani. Itt jött a képbe a selyemgéz, amiből szegőpántot készítettem, és ezzel dolgoztam el minden szabott szélt és az összes varrásráhagyást.


Kapott egy széles övet a saját anyagából, ezzel el is készült. Első darabként nem vagyok vele elégedetlen, de máris tudom, hogy a következőnél mi mindent fogok másképp csinálni, és azt is, hogyan. De erről majd máskor...




Comments


Commenting on this post isn't available anymore. Contact the site owner for more info.
Wollinda logo
  • White YouTube Icon
  • White Facebook Icon
  • White Blogger Icon
  • White Flickr Icon
  • White Pinterest Icon
  • Instagram

     ©2017-2025. Zsuzsanna  Bresztyenszky

bottom of page