A kreativitás felszabadítása
- Bresztyenszky Zsuzsanna
- 7 nappal ezelőtt
- 5 perc olvasás
Hogyan ébreszti fel a kézművesség a benned élő alkotót?
Voltál már úgy, hogy szavak nélkül szerettél volna elmondani valamit – egy érzést, egy emléket vagy egy gondolatot? A kreatív önkifejezés nemcsak a művészek kiváltsága. Bárki, aki kézbe vesz egy fonalat, ecsetet vagy agyagot, belép egy világba, ahol szabadon beszélhet a lelkén keresztül. A kézműveskedés nem csak kézügyesség kérdése – ez a kreativitás egyik legszelídebb, legőszintébb formája.
Mindig is szerettem volna megosztani a hozzám közel állókkal az érzéseimet, ötleteimet és az álmaimat, de van, amikor a szavak nem tudják leírni, amit kellene. Csak elcsépelt, túlterhelt fogalmak katyvasza jön össze, amiből végül nem következik semmi. Ez az egyik legnagyobb frusztrációm, amitől úgy érzem magam, mint aki egy kósza tüneményt látott, de mire mások odanéznek, az már elillant, nyoma sincs. Irigyeltem azokat, akik tudnak ábrázolni: festeni, rajzolni, akiknek van eszközük arra, hogy kifejezzék azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Én rajzolni sem tudok (max. színezni), és ezért rettenetesen megörültem, amikor felfedeztem a fonás–szövés–kötés birodalmát. Egyszeriben nekem is lett eszköz a kezemben, amivel ki tudom fejezni a kifejezhetetlent: kóbor hangulatokat, pillanatnyi benyomásokat, álmokat.
A kreatív önkifejezés lényege, hogy valaki az érzéseit, gondolatait, egyéni látásmódját valamilyen formában – legyen az zene, mozgás, vizuális alkotás – megmutatja a világnak. A kézművesség különösen alkalmas erre, mert nem verbális, így azok számára is kaput nyit, akik szóban nehezebben fejezik ki magukat. És ami a legfontosabb: nem kell „tehetségesnek” lenni hozzá. Az alkotás élménye önmagában érték.

A kézzel végzett munka különleges kapcsolatban áll az aggyal – a finommotorikus tevékenységek serkentik a kreatív gondolkodást, elősegítik a jelenlétet, és kiszakítanak a rohanó hétköznapokból. A kézműveskedés egyfajta meditációvá válik: flow-élményt ad, ahol az ember belemerül a tevékenységbe, és közben önmaga lehet. Már az is flow, ha valaki elmélyül egy egyszerű mozdulatsorban. Elveszíted az időérzéked – és közben megtalálod önmagad.
Az alkotás gyógyít. Csökkenti a szorongást, növeli az önbizalmat, és sokaknak segített már gyász, depresszió, vagy más életválság idején. Minden munkadarabban ott van az alkotó keze nyoma, döntései, ízlése, akár a türelme, akár a türelmetlensége – a lelke egy darabja. És nem baj, ha a végeredmény nem „tökéletes”. Az esztétika fontos (nekem nagyon), de nem minden. A lényeg a ráfordított idő, figyelem, a kapcsolat az alkotással. A végeredményből tanulni lehet, de a folyamat az, ami gyógyít.

Alkotni nem kiváltság – hanem emberi szükséglet
Sajnos gyakori tapasztalat – különösen nálunk, Kelet-Európában –, hogy a kézművesség világa két részre szakad: vannak a képzett szakemberek, és vannak a lelkes autodidakták, hobbisták. A kettő között pedig gyakran mély árok húzódik, amelyet nem hidal át a támogatás vagy az inspiráció – inkább falak épülnek.
Sok kezdő tapasztalja meg, hogy az első kérdésre nem bátorító választ kap, hanem egy gúnyos félmosolyt: „Ez túl bonyolult neked.” Ha pedig végre merészkedik valamit létrehozni, a kritika nem az örömről vagy a személyes kifejezésről szól, hanem arról, hogy „Ez nem jó így” – anélkül, hogy bárki kérdezte volna. És ha az elkészült munka mégis meglepően kifejező vagy esztétikus, a legfájóbb ítélet gyakran így hangzik: „Te mégis kinek képzeled magad?”
Ez a hozzáállás sajnos nemcsak a helyi, de az online közösségekben is érezhető – és éppen azokat az embereket hallgattatja el, akiknek a legnagyobb szükségük lenne a bátorításra.
Pedig az alkotás nem kiváltság – nem „jár” diploma, jóváhagyás vagy státusz szerint. A két-hároméves gyermek, aki marokra fogott zsírkrétával rajzol, ugyanabba az áramlatba kerül, mint a rutinos kézműves, aki órák óta dolgozik egy kompozíción. Az önkifejezés joga és öröme mindenkié. És ha ezt elfelejtjük, akkor a forma győz a tartalom fölött – és a szabályok elnyomják az alkotás lelkét.
Az én szívügyem, hogy újra emlékeztessük egymást: nem kell engedély, hogy alkossunk. Nem kell megfelelni. Nem kell jóváhagyás. Csak őszinteség, kíváncsiság, és a bátorság, hogy elinduljunk.

Tippek (nem csak) kezdőknek
Az első lépés mindig a legnehezebb. Sokan nem az anyaghoz, hanem saját magukhoz nem mernek hozzányúlni. A „készen kell állnom” gondolat sokszor csak kifogás – az alkotás maga érlel. Kezdőknek (és nem csak nekik) érdemes ezt szem előtt tartani: nem baj, ha az első munkák „csúnyák”. Minden próbálkozás egy lépés önmagad felé. Nem kell rögtön nagy dolgokba vágni – kezdhetsz egy fonalból font karkötővel, tűnemezelt kaviccsal, hímzett monogrammal. Találd meg a saját ritmusod. Próbálj ki többféle anyagot, eszközt – ha az egyik nem áll kézre, majd találsz másikat.
Kövesd az intuíciódat! Mi inspirál? Egy szín, egy textúra, egy anyag, egy mozdulat? Nem kell racionális magyarázatot, „ürügyet” gyártani az alkotásra. Megláttál egy mintát, és ki akarod próbálni? Hajrá! „Ezt a zoknit most az unokatestvéremnek kötöm, hogy ne fázzon a lába télen.” Ha adja magát a dolog, annál jobb, de ha nem, akkor ne fáraszd magad azzal, hogy ideológiát gyártasz, mert elfolynak a kreatív energiáid a magyarázat legyártására, ahelyett, hogy az önfeledt alkotásba öntenéd.
Kezdetben csak azért fontam, mert csinálni akartam. Nem foglalkoztam vele, mi lesz a fonalakból, amik csak gyűltek, gyűltek. Aztán amikor több ládányit összeborítottam a szőnyegre, hogy átnézzem, véletlenül egymás mellé keveredtek komplett kombinációk, amik megadták az irányt, hogy mivé dolgozzam össze őket. Ezek az impulzus-szülte darabok a kedvenceim ma is, nincs az a körmönfont tervezési procedúra, ami felérne egy ilyen villámcsapás-szerű rácsodálkozással, amikor az ember egyszer csak meglátja a lehetőséget: „Háhá, ti ott négyen-öten! Belőletek egy jó kis pléd lesz!”

A természetes anyagok megtanítanak minket a tökéletlenség szépségére. A gyapjú, a fa, az agyag – soha nem egyforma. Az emberi kéz nyoma nem hiba, hanem érték. Néha az anyag vezet – csak hagyni kell. A kézműveskedés nem parancsadás, hanem párbeszéd.
A belső kritikus hang – „nem vagyok elég jó”, „ehhez én nem értek” – legalább olyan romboló tud lenni, mint a külső vélemények. Alkoss úgy, mintha senki sem látná. Akkor történik meg a csoda.
Mindenki másban talál örömöt: kártolás, fonás, festés, kötés, horgolás, szövés, hímzés, varrás – mind más részünket mozdítja meg. Számomra az a legnagyobb misztérium az egész gyapjas-textiles világban, hogy ha ugyanazokkal az alapanyagokkal és eszközökkel dolgozunk, akkor sem tudunk egyformát alkotni, még akkor sem, ha erre tudatosan törekszünk. A technikák és az alapanyagok kavalkádjában pedig még az ismétlődésnek is halovány az esélye.
Az alkotás összekapcsol: önmagaddal, a természet ritmusával, és egy hagyománnyal, amit újra lehet értelmezni. Minden kézzel készült dolog szelíd ellenállás a túlgyártott, lélektelen világgal szemben. Egy hímzett zsebkendő is lehet személyes manifesztum.
Rendszeresen hivatkozom a japán Saori-szövés irányzatára, amit az önfelfedezés eszközeként használnak. A Saori nem egy szövéstechnika (ahogy gyakran tévesen hivatkoznak rá), hanem egy önismereti módszer, ami mögött komoly filozófia van. A módszer nem igényel semmilyen előképzettséget, utcáról beesve is végezhető, technikai értelemben egy intuitív vetélődobálásról van szó, jellemzően fekete felvetésben, vászonkötésben, szabad fonalválasztással, spontán mintázással. Az együltőhelyben, flow-ban megszőtt 6-8-10 méter anyagból aztán hulladékmentes szabásminták alapján készítenek hordható ruhadarabot, vagy lakástextilt, ami kifejezi az alkotó szándékát. Egy ilyen ruhadarab viselése erőt adhat a mindennapokban: konzerv mély-én, instant lélektükör.

A kreativitás bennünk van. Csak meg kell adnunk magunknak az időt és a szabadságot, hogy felszínre jöjjön – és néha elég egy gombolyag fonal, egy darab vászon, vagy egy marék gyapjú ahhoz, hogy felfedezzük, vagy hogy újra halljuk a saját hangunkat.
Comments